Min tur til Budapest startede i KBH hvor jeg var med min dreng Lars Peter,sammen med nogle fra Væderen på rundvisning på Christiansborg og senere frokost i Snapstinget med medlemmer af Grønlandsudvalget

Her er samlingen af vores grundlove start med den første, Jyske lov

og som alle kan se er det folketingssalen,vi var i den kongelige loge

Og her er vi så til frokost i snapstinget,helt bagest til højre min søn Lars P. eller som mit barnebarn Karoline kalder ham "Onkel Dunk" da han er ved at få mave

Efter turen på Borgen tog Lars og mig ud på Holmen,da jeg ville se det igen,dejligt at komme der,5 år var jeg i marinen. her er det infermariet hvor jeg blev indlagt i hejsebåre og håndjern,bare fordi jeg var døddrukken og skibet måtte vende og gå retur til Holmen, 2 dage måtte jeg ikke sove,da jeg blev udskrevet blev jeg fulgt at 2 MP ombord,fik min straf 20 dage hos "Morten" arrestforvaren på Holmens arrest

Og vemodigt gensyn med vinduet i mit værelse i 20 dage,og som Morten sagde at tremmerne var der for at beskytte mig så mågerne ikke kom ind og hakkede mig i øjnene,pænt af Morten at tænke på vores beskyttelse

hjønet at Holmens kasserne og bag den lave mur gik på gårdtur,var inddelt i flere små gårde,og venlige marinere på kassernen kastede tændstikker og svovl ned til os,måtte kun ryge på gårdturene,så delte vi og da vi var i cellen igen knækkede vi tændstikkerne og møjsommeligt delte vi den så i 2 stk.Da jeg kom tilbage til Esbern Snare skulle jeg tale med Løjtnant Gravesgård,han havde talt med alle der var med på Fingerbøllet på Christianshavn,så havde han regnet min promille ud (havde været på lægestudium før han startede i marinen) og rejste sig og ønskede mig tillykke med Danmarks pt. største promille,så spurgte jeg blidt om de fortalte hvad der skete da jeg gik til baren og bestilte en taxi, i ventetiden drak jeg 7 dobbelte gin og lime. så måbede han det havde han ikke hørt,kun hvad jeg drak sammen med de andre,jeg elsker at chokerer folk, kender nogle Gravesgård eller læser han dette,vil jeg bare fortælle at jeg stadig lever ha ha,og jeg kunne godt tænke mig at møde ham igen og andre af besætningen.

Kasernebygningen på Holmen,hvor jeg var i kabyssen(køkkenet) i de sidste måneder før min kontrakt udløb,jeg var først på Rolf Krake,senere Esbern Snare og så på Ægir.på Esbern Snare oplevede jeg en masse,i Øresund sejlede vi ind i en opankret Russisk trawler den sank først det vi ramte den 2 gang,på Bornholm en kraftig salmonella epedimi 90 mand indlagt, i kabyssen kun Børge Kolbeck og mig og rest på skibet ialt kun 14-16 mand,i Østersøen hjalp jeg Fenrik Bentsen med at samle en strandvasker op,jo jeg har oplevet en masse.

Denne smukke bygning er hovedvagten på Holmen

min søn Lars var taget til Odense,og jeg overnattede hos nogle venner i Dragør,og så var jeg på gåture og rundt for at se noget, her er jeg i kapellet i Holmens kirke og her er det Tordenskjolds sarkofa,da Tordenskjold døde blev han i en simpel trækiste om natten roet over til kirken og der var den gemt væk,først da der var gået mange år og landet fik en ny konge fik han en ordentlig bisættelse og blev æret for de bedrifter han gjore,grunden til den behandling han fik da han døde,var at Tordenskjold havde mange fjender i Admiralitetet

Også kapellet i Holmens kirke bag gitteret er bl.andet Niels Juells sarkofa

så er jeg under Christiansborg og fik set ruinerne af Absalons borg,som blev ødelagt af Venderne

ruinerne af fundamentet af Blåtårn,der blev bygget ovenpå ruinerne af den gamle borg, i Blåtårn sad Leonara Christine fanget i mange år

en model af det første Christiansborg,på tårnet fik CHR 4 sat 3 kroner for at irriterer Svenskerne,da de 3 kroner symboliserede kongemagten over Danmark,Norge og Sverige

så var jeg rundt i Dragør,hvor jeg var inde og se Dirch Passers grav

Så rundt i det smukke gamle Dragør

Dragør havn, den gamle lodsstation og ved siden af Dragør museum

inde på museet,her blev jeg virkelig benovet over dette modelskib,det er lavet af ben rester fra matrosens måltider,han var 17 år om at lave modellen,det var så fint lavet helt ned til mindste detalje, kan absolut anbefales at gå ind og se det

Denne fiskekutter tilhører nu museet, da de Danske jøder skulle derporteres til nazisternes udryddelslejre gik mange Danskere i gang med at få Jøderne til Sverige,denne kutter sejlede 60-70 Jøder til Sverige

Efter 3 dages spasererture rundt i KBH og Dragør tog jeg flyveren til Budapest,jeg boede på samme hostel hvor jeg var for 2 år siden,jeg sov på 10 mandsstue,festligt her er det til højre en ung Polak ved siden af en mand fra Indien, på hug ved at rode i kufferten en pige fra Australien,absolut den reneste på stuen,i 5 dage fra morgen til aften var hun i thermabadet og svømmede , jeg kan bedst lide at overnatte på denne måde,jeg lære en masse at kende og her var alle 9 andre rigtig hyggelige,dog når de skulle på discotek om aftenen så sov jeg,det er ikke lige mig at gå ud og drikke

Her er det terrorens hus,rundt om på muren var billeder af dem som blev torturet og hængt der.først var det pilekorspartiets hovedkvarter(det Ungarnske naziparti) og siden komunisterne som brugte det,her blev mange henrettet efter opstanden mod Sovjet i 1956

Operahuset

Parlamentsbygningen som ikke så godt ud efter 2 verdenskrig,men heldigvis vil Ungarene bevarer de smukke gamle bygninger,så det blev restaureret

så er jeg tilbage på min tidligere stam restaurant,men desværre er der ikke musik mere,trist

Igen en dag hvor jeg vandre rundt,bryder mig ikke om at sætte mig op i byturs busserne,ser alt kort,så jeg får mere ud af min ferie når jeg spaserer

her er så 2 mere som jeg boede sammen med,en fra Indien og den anden Indisk far og moren fra Uganda,rigtig hyggelige unge mennesker

Igen på tur, inde i et borg på Pestsiden

Til koncert i Sct.Istvan basilikaen,efter koncerten gik jeg forkert og endte et sted jeg ikke kendte,efter at have gået 2 timer,så gad jeg ikke gå tilbage men tog undergrundstoget,jeg var delme kommet langt

Tog en tur med toget til Zeged,traf en hyggelig fyr som arragerede skaktourneringer,så vi sad og talte i de 3 timer som rejsen tog,og igen ville jeg gå til Håndboldhallen,der var dog et problem ikke mange der talte Engelsk,,langt om længe fandt jeg vejen,her er det helte pladsen,i buen stod der navnene på de fra Zeget som mistede livet i kampe

og nu ikke ret langt fra hallen

endelig er jeg på ret vej,skulle lige først over floden

Så er jeg til håndbold,ikke meget drev i dem,når jeg ser herrekampe i Danmark så er der tempo på og en masse mål,her sluttede kampen med en sejr til Pick Zeged på 25-22,nå skulle nå sidste tog til Budapest så denne gang tog jeg en taxi og nåede toget

Ny tur til slotsområdet,denne gang tog jeg med en lille vogn som trækkes op med en wire og den anden vogn går så ned

ruinerne af den gamle borg,som nu er udgravet,de var igang da jeg var der for 2 år siden

I baggrunden kongepaladset som blev bygget da Østrig-Ungern var et samlet rige. Da Osmanerne (Tyrkerne)havde okuperet en del af Europa og havde et forgæves forsøg på at indtage Wien,hvor de gik tilbage til Ungarn,blev de presset tilbage til borgen i Buda ,de blev belejret af Østrigere og Ungare,en Ungarnsk kanoner fik et heldigt skud som gik ind i et lille vindue i tårnet,som for Tyrkerne fik fatale følger,da alt deres krudt var opbevaret her,resultatet var en kæmpe eksplotion som ødelagde alle kanonstillinger og Tyrkerne blev nedkæmpet

Så er jeg stadig rundt i området,i Fiskerbastionen er der severing,skulle lige sidde og have mig et par mineralvand,blev siddende længe og fik også noget at spise,der var nemlig musik der,ham der står gik rundt og spillede på violin

Stadig inden i bastionen,smuk bygning og ingen vinduer,betød intet vejret var godt

Udsigten fra mit bord

Og stadig fra mit bord,parlementsbygningen

her er det en af dem der spillede,han havde et strengeinstrument og brugte så nogle der mindede om trommestikker,dog omviklet med vat i spidsen,han havde en solo og det var fasinerende at se og høre,det gik stærkt,jeg købte en cd med musik af ham der spillede på violin,da jeg spillede den da jeg kom hjem var der bl.andet den med som han spillede den dag

Også fra Fiskerbastionen

Her er så en bryllupskage til et mindre selskab. Opskriften skal i da have hvis nogle er interesseret i at lave den. 1400 æg, 84 l.piskefløde, 34 kg sukker, 40 kg mel, 28 kg chokolade, 15 kg marzipan, 54 kg flormelis, 250 marcipan roser. Tilberedningstid kun 350 timer Totalvægt 250 kg

Og på marzipan museet,parlements bygningen lavet i marzipan,og bagest den berømte kirke i Moskva,også lavet af marzipan

og her de sidste 2 jeg boede sammen med,de andre 7 er rejst,her bliver trist de sidste dage jeg er her. fra højre Caroline,mig og Hanna,de er fra Dortmund,så er det forbi med skæg og balade om aftnen hvor alle minus mig,sad og fik nogle pilsnere før de gik i byen det var alle de bedste jeg har boet sammen med,synd at vi næppe mødes igen

ham fra højre arbejde også her for 2 år siden da jeg var her,venstre ny mand,John som ejede stedet solgte det,kommer nok tilbage igen,hvornår vides ikke,næste år vil jeg til Scotland og op i højlandet,der har jeg aldrig været,har været i Scotland mange gange kun på kysten,og så håber jeg at jeg er så heldig at høre sækkepibe musik.

I dag gik turen til den største synagode i Budapest,der var en mindepark for Raul Wallenberg og dem som blev udrydet i nazisternes dødslejre

I den lille mindepark er dette træ lavet i rustfrit stål,på bladene er indgraveret navne på mange af dem der blev myrdet af nazisterne

inde i synagoden

synagoden udefra,jeg har mange billeder derfra,men alle kan ikke komme med

og så er det mig med en kalot på hovedet,mænd skulle have en sådan på når man var inde i synagoden

den aften var jeg på sejlads på Donau,der var musik og optræden,og så masser af mad,forøvrigt er det kongepaladset som er oplyst,dejlig tur på Donau

og dette er også fra båden,her er der en der synger oprette sange,der var også folkedans,og solist på violin

ny dag og ny spasertur og det var højt oppe,måtte holde pauce undervejs,skulle helt op til Citadellet,og endelig oppe tog kun 1 time at komme derop

Citadellet blev bygget under de østriske Habsburgere(dem med kraftigt underbid)kendetegnet for dem,det var da det hed Østrig-Ungarn,siden byggede Tyskerne i midten en bunker,der er nu udstilling og figurene er lavet i voks

Stadig i Citadellet

Bunkeren blev også brugt som opbevaring af amunition,der var mange andre rum med voksfigurer,men som sagt kan jeg ikke have alle med

et vagthus som det så ud i Tyskernes tid i Ungarn,indeni er der en figurg af en Tysksoldat med maskinpistol

Udenfor de opstillede maskinkanoner og kanoner i lille kaliber,var med i kampene i Budapest da Sovjet pressede Tyskerne tilbage,det er Sovjetisk artileri,der var forøvrigt masser af skudhuller i

denne figur er også fra citadellet og kan ses over det meste af Budapest,det er også højt oppe

stadig det inderste i citadellet

Det gik hurtigere at komme ned kun 15 minutter,og så var jeg inde og se en kirke som var lavet i grotter i klippen

stadig i grotte kirken,den blev brugt til gudstjenester.

her er det indgangen til kirken,det var interesant at se den,og lidt før jeg og andre kom ind var der en vielse

så er det sidste dag i Budapest,så jeg tog den lidt med ro,men skulle lige på en gåtur op til heltepladsen

og så er det ved at være slut på vej til lufthavnen tog jeg et billede af huset hvor jeg boede,det var ikke hostel det hele,der var mange lejligheder

på vej ned i undergrunden og tage det lille tog ud til lufthavnen.nu har jeg gået rundt i 8 dage,så nu er jeg træt og trænger til ferie

klik på billede for større billede og tekst
 turen til København og Budapest.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.10 | 00:20

Sjovt at gå på opdagelse her !
For mig var det især sjovt at se gamle og nye familiebilleder

...
26.01 | 10:36

Meget fin hjemmeside, det var en fornøjelse at se den

13.02 | 21:22

et stort og flot stykke arbejde du har lagt i din hjemme side kan kan du godt være stolt af

...
06.10 | 11:45

det er nogle flotte billeder du har taget tak for kikket hilsen lilli47

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis